Friday, March 20, 2020

ඓති­හා­සික මූලාශ්‍ර හෙළි කරන සිරිපා පුරා­ණය...(Sri padaya sri lanka old adams speak අබිරහස් අඩවිය - Abirahas Adawiya - ශාස්ත්‍රීය ළිපි)

උඳු­වප් පුර පස­ළො­ස්ව­කින් ආරම්භ වී වෙසක් පුර පස­ළො­ස්වක දින­යෙන් නිමා වන සිරිපා වන්දනා සමය මෙවර මේ 11 වැනි දා උදා වන උඳු­වප් පුර­ප­ස­ළො­ස්වක දින­යෙන් ඇරැ­ඹෙයි. එතැන් පටන් දිවා රාත්‍ වැල නොකැඩී සිරිපා නඟින බැති­ම­තුන්ගේ සාදු නදින් සම­නල කඳු වැටිය නින්නාද වෙයි.

සම­නල කඳු මත සිරිපා පිහි­ටු­වීම පිළි­බඳ කතා ප්‍රවෘ­ත්තිය බුදු රජා­ණ­න්ව­හන්සේ ජීව­මා­නව සිටි සමය තෙක් දිවෙයි. බුද්ධ­ත්ව­යෙන් 8 වන වස වෙසක් පුර පස­ළො­ස්වක පොහෝ දා තුන් වැනි වරට හෙළ දිව­යි­නට වැඩම කළ බුදු රජා­ණ­න්ව­හන්සේ එදින දවල් දානය කැල­ණි­යේදී වළඳා සවස සම­නල පර්ව­තය බලා වැඩම කළ­හයි ද, එසේ වැඩම ක‍ළේ සුමන දිව්‍ය­රා­ජ­යාගේ ආරා­ධ­න­යෙන් යැයි ද, ඔහුගේ ඉල්ලීම මත බුදු රජා­ණන් වහන්සේ සිය වාම ශ්‍රී පාද ලාංඡ­නය සම­නල පර්ව­තය මත පිහිට වූයේ යැයි ද, මහා­වං­සයේ දැක්වේ. ඒ මෙසේය.

“තත්ථ ධමමං දේස­යිත්වා - සත්තා ‍ලෝකානු­ක­ම්පකෝ
උග්ගන්ත්වා සුමනෝ කූටේ - පදං දස්සේසි නායකෝ”

(මහා­වං­ශය 1 පරි. 77 ගාථාව)

(ලොවට මහත් අනු­කම්පා ඇති අප ශාස්තෲන් වහන්සේ එහිදී දහම් දෙසා ඊට පසු මැණික් මණ්ඩ­ප­යෙන් අහ­සට පැන නැඟී සුමන කූට පර්ව­තය මුදු­නට වැඩම කොට ඒ පර්වත මස්ත­කයේ සිය පාද ලාංඡ­නය දක්වා වදාලා)

එම විස්ත­රය අනුව අපට සිතා­ගත හැක්කේ මහා­වං­සය රචනා කළ ක්‍රි.ව. 5 වැනි සිය­වස වන විට ශ්‍රී පාද­ස්ථා­නය ගැන මෙරට බෞද්ධ­යන් දැක සිටි බවයි. එහෙත් ඊට පෙර සිට පැවැත එන පුරා­වෘත්ත අනුව පළමු වරට සම­නල කන්දේ ශ්‍රී පාද ලාංඡ­නය සොයා­ගත් බවට විශ්වාස කරන්නේ වළ­ගම්බා රජ­තු­මාය. ඒ ක්‍රි.පු. 104 වැන්නේ­දීය. එය බොහෝ දුරට පිළි­ගත හැකි කරු­ණක් බව “විලි­යම් ස්ක්‍රීන්” “ශ්‍රී පාද සම­නල ජන­ප්‍ර­වාද පුරා­වෘත්ත හා ඓති­හා­සික තොර­තුරු” මැයෙන් ලියා ඇති ග්‍රන්ථයේ සඳ­හන් කොට ඇත.

ඔහු සඳ­හන් කරන පරිදි වළ­ග­ම්බාහු රටේ පාල­කයා වී මාස පහ­කින් මල­බාර් ආක්‍ර­ම­ණි­ක­යන් විසින් ඔහු බල­යෙන් පහ කළ නිසා විය. වළ­ගම්බා රජ­තුමා වසර 14ක් වන ගතව අප්‍ර­කට ව ගත කිරී­මේදී සම­නළ අඩ­වියේ දී ශ්‍රී පාද ලාංඡ­නය දැක එය යකඩ වැට­කින් ආව­ර­ණය කොට ඇත. වළ­ගම්බා රජ­තුමා ආක්‍ර­ම­ණි­ක­යන් පලවා හැර ක්‍රි.පු. 88 දී නැවත රජ වූ පසු සම­නල අඩ­විය භික්ෂු සංඝයා උදෙසා අරණ්‍ය සේනා­ස­න­යක් බවට පත් කළ බවද එහි සඳ­හන් වේ.

ශ්‍රී පාදය ගැන බොහෝ ඓති­හා­සික තොර­තුරු මුඛ පර­ම්ප­රා­ග­තව පැවැති අතර පළමු ලිඛිත සට­හන හමු වන්නේ මහා­වං­සයේ 58 වන පරි­ච්ඡේ­ද­යෙනි. එහි සඳ­හන් වන පරිදි 1 වැනි විජ­ය­බාහු රජ­තුමා ශ්‍රී පාද වන්ද­නාවේ ගොස් ඇත. එම මහා­වංස සඳ­හන වළ­ගම්බා රජ­තු­මාගේ ‘අඹ­ගමු’ ශිලා ලිපි­යෙන්ද තහ­වුරු වේ. සිරිපා වන්ද­නාවේ යන අය සඳහා දන් වැට පිණිස ගිලී­ම­ලය වෙන් කර­දුන් රජ­තුමා ඌව මාර්ග­යෙන් එන අය සඳහා ද දාන­ශාලා ඉදි කළ බව අඹ­ගමු ලිපියේ දැක්වේ. එසේම එම ලිපි­යේම කෙසෙ­ල්ග­මුව ඔස්සේ එන අය සඳහා ද දාන ශාලා ඉදි කළ බව සඳ­හන් වේ. එප­ම­ණක් නොව රජ­තුමා හීන කුල­වල අය සඳහා වෙනම මළු­වක් කළ බවද “අඹ­ගමු ලිපියේ” දැක්වේ.

ක්‍රි.ව. 1153 දී රාජ්‍ය­ත්ව­යට පත් පළමු වන පරා­ක්‍ර­ම­බාහු රජ­තුමා සංඝයා වහන්සේ පිරි­වරා ගෙන ශ්‍රී පාද වන්ද­නාවේ ගිය බව රාජා­ව­ලියේ සඳ­හන් වේ. එතුමා ශ්‍ර‍ී පාද කඳු මුදුණේ සමන් දෙවි­යන් උදෙසා දේවා­ල­යක් ඉදි කළ බවද එහි සඳ­හන් වේ.

පොලො­න්න­රුවේ රජ කළ නිශ්සංක මල්ල රජු ද යුද හමු­දාව සමඟ ශී පාද වන්ද­නාවේ ගිය බව ඔහුගේ පොලො­න්න­රුව හැට­දාගේ ලිපියේ සඳ­හන් වේ. දඹ­දෙ­ණියේ රජ කළ දෙවන පරා­ක්‍ර­ම­බාහු රජ­තුමා ශ්‍රී පාද­ස්ථා­න­යට මාර්ග කරවා පින්කම් කළ බව චූල­වං­සයේ සහ පූජා­ව­ලියේ සඳ­හන් වේ. පොලො­න්නරු යුග­යෙන් පසු යුග­වල ශ්‍රී පාද­ස්ථා­නය ප්‍රච­ලිත බෞද්ධ සිද්ධ­ස්ථා­න­යක් ලෙස පැවැති බවට කොතෙ­කුත් සාධක ඇත.

ශ්‍රී පාද­ස්ථා­නය පිහි­ටු­වීම පිළි­බඳ සවි­ස්තර විස්ත­ර­යක් ගම්පොළ සමයේ ලියැ­වුණ සද්ධ­ර්මා­ලං­කා­රයේ දක්වා ඇත. එම විස්ත­රයේ එන්නේ මණි­අ­ක්ඛිත නම් නාග රාජ­යාගේ ආරා­ධ­න­යෙන් වෙසක් මැදි පොහෝදා ලක්දි­වට වැඩ ඔහු විසින් මවන ලද රත්න­ම­ණ්ඩ­පයේ වැඩ­හිඳ දන් වලඳා අන­තු­රුව සම­න්තකූ‍ට පර්ව­ත­යට වැඩ සිරිපා පිහි­ටුවා වදාළ බවයි.

ඓති­හා­සික විස්ත­ර­ව­ලට අනුව සිරිපා වන්ද­නාව පොදු ජන චාරි­ත්‍ර­යක් බවට පත් වූයේ කවර කලෙක දැයි හරි­ය­ටම නිග­ම­නය කිරීම අප­හ­සුය. ජන­ප්‍ර­වා­දයේ එන්නේ භාති­කා­භය රජු දවස ශ්‍රී පාදය සොයා­ගත් බවයි. භාතිය රජුගේ මල් උය­නින් සොරෙන් මල් කඩන අය ඇල්ලී­මට සිට වූ කොටෙ­කුට සුර­ඟ­නන් විසින් මඟ දිගට මල් දමා මඟ සල­කුණු පෙන්වී­මෙන් ශ්‍රී පාදය සොයා­ගත් බව එක් ජන­ක­තා­වක එයි. හිම­ගත වර්ණ­නාව නම් කවි පොත ලියන ජන කවියා එම සිද්ධිය දක්වන්නේ ඊට මදක් වෙන්වය. මල් වත්ත රකිනා වැද්දා මල් සොරෙන් කැඩූ සුර­ඟ­නන්ගේ මඟ පෙන්වී­මෙන් සිරිපා වන්ද­නාවේ ගිය බව එහි සඳ­හන් වේ. එහි මෙසේ දැක්වේ.
“එතොත් උඩට අපි ලකු­ණක් කියමි
මඟින් මඟට මල් එක දෙක දම මී
යොදුන් හතක් අපි වන පසු කරමි
මෙමල් නෙළ­ගොස් විමනේ වැසෙමි”
“සම­නල යන්නට උගෙ සිත පිරීයා
කන්නට කැවි­ලිත් ඉණ මැද ගතියා
කන්‍යා ලිය කී ලකු­ණක් දිටියා
දන්නා ලෙස ගොස් සම­නල දුටියා”

යනු­වෙන් නිග­මන වර්ණනා කර්තෘ සඳ­හන් කර­තත් ඒ ජන­ප්‍ර­වා­දය ඓති­හා­සික සත්‍ය­යක් දැයි සැක සිතේ. ඓති­හා­සික සත්‍ය­යන්ට වඩාත් සමීප තොර­තුරු දක්වන දීප­වං­සයේ භාති­කා­භය රජු නොයෙක් පින්කම් කළ බව සඳ­හන් කළ ද එකල ශ්‍රී පාදය සොයා­ගත් බවක් නම් සඳ­හන් නොක­රයි.

කෝට්ටේ යුගය වන විට ශ්‍රී පාද­ස්ථා­නය අති­ශ­යින්ම ප්‍රච­ලිත ස්ථාන­යක්ව පැවැති බවට සාධක රාශි­යක්ම වෙයි. එකල ලියැ­වුණ හැම සංදේශ කාව්‍ය­ය­කම පාහේ ශ්‍රී පාදය ගැන සඳ­හන් වේ. සැළ­ලි­හිණි සංදේ­ශය ලියන ශ්‍රී රාහුල මාහි­මි­යන් සඳ­හන් කරන්නේ මෙසේය.

“සුර රද සමන් සම­ඟින් සුර­ඟන එවර
පැහැ නද මදාරා පර­සතු මල් පතර
කර පුද වදින රැදි මුනි සිරිපා තඹර
සකි සද පෙනේ සම­නල ගල නැඟෙ­න­හිර”

හංස ස‍ංදේශ කතු­ව­රයා කැලණි ගඟ විස්තර කරන්නේ සම­නල මුදු­නට බුදු රජා­ණන් වහ­න්සේට වැඩම කිරී­මට කළ මාර්ගය ලෙස­ටයි.

“සම­නල මුදුන සිරිපෑ ඹබන මඟු­ලට
නික­සල මහ සඟන ගෙන වඩින මුනි­දුට
පැහැ­දුල සුනිල් මැණි­කෙන් කළ මඟ ලෙසට
මන­දොළ පිරේ ගඟ සිරි­සර දුටු තොපට”

පැර­කුම්බා සිරිතේ ශ්‍රී පාදය වැද එන මඟි­යෙකු සහ බමු­ණෙකු අතර සිදු වන දෙබ­සක් ආකා­ර­යෙන් ශ්‍රී පාදය ගැන විස්ත­ර­යක් එයි.

“කියඟ මගියා එනු කොහි සිට දද සම­නල ගොසිනා
කිමෙක අමුතු එදිග බමුණු සුමන සුරිඳු විසිනා
ගිය කළ දෙද­හස් පන්සිය රජෙකු එනැයි දියනා
කියැ­විය නන්වැ­සිය එනමා පැරැ­කුම් රජ මෙදිනා”

සීතා­වක රජ කළ පළමු වැනි රාජ­සිංහ රජු ශ්‍රී පාද­ස්ථා­නය ශිව භක්ති­ක­යන්ට පැවැ­රීය. ඊට පසු පෘතු­ගී­සීන් විසින් සබ­ර­ගමු මහ සමන් දේවා­ලය කොල්ල කන ලදී.

මහ­නු­වර ii රාජ­සිංහ රජ දවස ලංකාවේ සිර­ක­රු­වෙ­කුව සිටි රොබට් නොක්ස් ඔහුගේ එදා හෙළ­දිව ග්‍රන්ථයේ ශ්‍රී පාදය ගැන සඳ­හන් කොට ඇත්තේ මෙසේය.

“මේ ශුද්ධ පර්ව­තය පිහිටා ඇත්තේ කන්දේ නුව­රට දකු­ණිනි. ඊට සම­නල කන්ද යයි කියති. බුදුන් අහ­සින් වැඩ මෙහි ශ්‍රී පාද පිහි­ටුවා ඇති බව පිළි­ගනු ලැබේ.

එලෙස අනා­දි­මත් කාල­යක් තිස්සේ නා නා ජාතික නා නා ලබ්දික ජන­තා­වගේ ගෞර­ව­යට පාත්‍ර වන ශ්‍රී පාද­ස්ථා­නය සිය වස් විසි පහක පමණ අතී­තය සම­රන අභි­මා­න­වත් පුද බිමකි.
විජේ­රත්න අතු­රු­පාන
විශේෂාංග
silumina
================================================
උපුටා ගැනීම් සහිතයි ....!!!
දයාබර පාථක සහෘදයිනි ඔබ මෙම වෙබ් අඩවිය හා පළකෙරෙන ළිපි පිළිඹඳව සෑහීමකට පත්වේනම්  like කිරීමෙන් හා share කිරීමෙන් මිතුරන් අතරේ බෙදාහැරීමට කාරුණික වන්න...ඔබගේ වටිනා අදහස් දැක්වීමද (''Comment'') අගය කොට සළකමි...ස්තුතියි....
අබිරහස් අඩවිය - Abirahas Adawiya

No comments:

Post a Comment